maandag 28 november 2022

Vijf broden en twee visjes online

“Ik vond het heerlijk om deze cursus te doen... Ik vond het heerlijk om nieuwe dingen te leren... Ik hield van de informatie en de uitleg. Ik had echt honger naar nieuw, stevig voedsel.” (Student van het online seminar Children at Risk)

We hebben net weer een online cursus van 2 weken gegeven over het werken met kinderen in nood. Het verbaast ons steeds weer dat er zo’n groot animo voor is om deze cursus online te volgen, we hadden deze keer ruim 50 studenten. Al met al was dit ons zesde seminar, waarvoor zich in totaal 482 (!) studenten ingeschreven hadden.
 

Vijf broden en twee visjes

Eén van onze leiders op de University of the Nations noemt dit “het voeden van de vijfduizend”. Waar de Here Jezus drie jaar optrok met een groep van twaalf discipelen en hen van alles leerde, waren er ook kortere momenten waar hij veel grotere groepen onderwees, zoals onder andere bij de keer dat hij vijf broodjes en twee visjes vermenigvuldigde om vijfduizend mensen te eten te geven. Zo bidden we ook dat de Here God deze lessen, onze vijf broodjes en twee visjes zal vermenigvuldigen en ze tot zegen zullen zijn voor veel zendelingen die met kinderen in nood werken, vaak in zeer arme landen en onder moeilijke omstandigheden. We zijn nog niet aan de vijfduizend studenten, maar al wel bijna aan de vijfhonderd met deze online cursussen.

Huiswerk is leuk!

“Nogmaals bedankt voor de super lessen op Zoom, alles was relevant, ik heb ook genoten van het huiswerk op de Google Classroom met alle links naar video's en artikelen, dit heeft een nieuwe dimensie toegevoegd aan de training.” (Student uit Oost-Europa)

“De opdrachten en aanvullende middelen hielden me scherp.” (Student uit Afrika)

Het is altijd leuk om te zien dat de studenten, waarvan de meesten nog nooit Google Classroom gebruikt hebben, enthousiast zijn over dit platform en over hun huiswerk! En om te zien hoe gebruiksvriendelijk het is. Op een gegeven moment had ik wel ruim zeshonderd mailtjes in mijn inbox, omdat je automatisch van alle studenten niet alleen hun huiswerk en opmerkingen online in de Classroom ziet, maar ze ook nog eens als e-mail krijgt, als een extra service van Google! 😊

Internationaal

We hadden deze keer studenten uit 24 landen, vooral veel studenten uit verschillende landen in Afrika. Maar ook landen uit Azië en uit Oost- en Zuid-Europa waren vertegenwoordigd.

“Ik vond het geweldig dat we na de les konden communiceren in de kleine groepssessies met studenten van over de hele wereld.” (Student uit Zuid-Europa)

“Ik vond het zo leuk hoe de medewerkster van het seminar onze groepssessie leidde, echt petje af!” (Student uit Azië)

We waren deze keer met maar vijf medewerkers, uit Nederland, India en de Oekraïne. Normaal hebben we wel meer medewerkers, maar deze keer was bijna iedereen, die al met eerdere seminars meegedaan had, druk met andere dingen. Gelukkig ging het allemaal goed en konden we ook met een flink stel studenten nog persoonlijke gesprekken via de Whatsapp houden, en voor hen bidden.
 
Gedurende de cursus mocht ik 65 worden, een mijlpaal!

Principes gebruiken en ook weer doorgeven

“Ik ben van plan het meeste van dit onderwijs en materiaal op te nemen in trainingen die ik aanbied, op een plaatselijk bijbelseminarie.” (Student uit Afrika)

“Ik zal zeker veel van de praktische tips voor het werken met kinderen in de praktijk brengen in mijn pastoraat in een plaatselijk kinderziekenhuis.“ (Student uit Afrika)

“Ik ben super enthousiast omdat mijn man en ik naar een nieuw eiland verhuizen waar we alles wat we hebben geleerd over het werken met kinderen kunnen gaan gebruiken.” (Student uit Azië)

“Mijn projecten zijn met straatkinderen en met kinderen met oorlogstrauma's, vooral in de vluchtelingenkampen in mijn regio. Deze tools zullen me veel helpen.” (Student uit Afrika)

Studenten die in allerlei verschillende projecten, landen en situaties met kinderen in nood werken, zijn enthousiast over de lessen. Het zijn vaak studenten die niet veel financiële middelen hebben om ergens fysiek heen te reizen om een cursus te doen, of studenten die gewoon geen visum zouden krijgen om hun land te verlaten om te studeren. Dan zie je dat er met online lessen toch ook heel veel te bereiken valt.
 

We stoppen er veel tijd in

Het kost Johan en mij elke cursus toch wel weer een paar maanden full time voorbereiding, en ook de 2 weken van de cursus, zijn heel erg intensief. De week na de cursus is dan ook nog flink druk, als er nog huiswerk nagekeken moet worden, er een evaluatie is, alles naar de University of de Nations opgestuurd moet worden en daarna de officiële diploma’s weer opgestuurd moeten worden naar elke student. Maar als we dan alle reacties weer lezen, worden we er blij en dankbaar van, dat we dit mogen doen.

“Het is een de rijkdom aan middelen die we in deze klas hebben gekregen.” (Student uit Noord-Amerika)

“Ik vond de lessen heel interessant, en ga ze zeker delen met mijn team.” (Student uit Oost-Europa)

En dat is natuurlijk leuk, als ze onze lessen zelf ook weer door gaan geven aan hun team en de mensen met wie ze samenwerken. Zo bereiken we indirect nog meer mensen en worden er nog meer kinderen in nood geholpen.

Team werk

We zijn dan ook super dankbaar dat jullie, onze achterban, die om ons heen staan met gebed en financiële hulp, dit mogelijk blijven maken. Zo mogen we samen eraan werken dat er nog veel meer mensen korte opleidingen krijgen over het werken met kinderen. We doen dit niet alleen, maar samen. We hebben in de 35 jaar dat we in Brazilië werkten met kinderen in nood heel veel in de praktijk geleerd, en mogen dat nu delen met de studenten online. Maar al die jaren in Brazilië zijn er mensen geweest zoals jullie, die dit lezen, die in ons geloofd hebben en ons gesteund hebben, en ook nu, nu ons werk dus voor een groot deel vanuit ons huisje in Ermelo online is, zijn jullie doorgegaan met jullie steun. Heel erg bedankt daarvoor!
 
Davi zit hier in Ermelo op rolstoelbasketbal.
Johan mocht meedoen, dat viel nog niet mee!

Weer even terug naar Brazilië

Toch zijn we nu weer even terug in Brazilië, waar we lessen geven in Curitiba, meer in het zuiden van Brazilië, en waar we mee zullen gaan doen met een groot nationaal congres van Jeugd met een Opdracht. Ook zullen we natuurlijk weer even bij Michele en Romeu en de kleinkinderen zijn. In de vorige brief hadden we om gebed gevraagd voor Michele, die een nieuwe heup gekregen had en nog veel pijn had. Maar we mogen nu vertellen dat het al veel beter gaat. Daar zijn we God dankbaar voor! Vlak voor de kerst hopen we dan weer thuis te zijn, zodat Dilma en Davi bij ons kunnen komen logeren.
 

En dan willen we ieder weer hele fijne en betekenisvolle Kerstdagen wensen, waar we weer vieren dat de God, die hemel en aarde schiep, de Ik ben, meelevend en genadig; er voor koos om als een klein kwetsbaar kindje naar ons te komen en ons redding aan te bieden, vergeving van onze zonden, verlossing! Moge Zijn Geest van vrede, liefde, geloof, genade en hoop jullie vullen!

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst!

Gebedspunten
  • Dank dat we weer succesvol een online cursus af mochten ronden met zoveel internationale studenten.
  • Bid dat ze het geleerde ook in praktijk zullen mogen brengen en ook op hun beurt weer over mogen gaan dragen aan hun medewerkers.
  • Dank dat we toch weer even naar Brazilië konden, om in een echt klaslokaal les te geven, we hadden het gemist!
  • Bid voor deze wereld waar zoveel nood is, dat deze kersttijd een tijd zal zijn waar velen God zullen zoeken en Hem zullen mogen vinden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten